Asociația „Susținem Excelența” continuă seria dialogurilor interdisciplinare. Tema lunii mai: Învățământ – Sănătate

NewsAr.ro, 15 mai, 2024

Asociația „Susținem Excelența” continuă seria dialogurilor interdisciplinare. Tema lunii mai: Învățământ – Sănătate

Asociația „Susținem Excelența” continuă seria de dialoguri interdisciplinare, subiectele abordate miercuri, 15 mai, înscriindu-se în categoria Învățământ – Sănătate.

„Asociația «Susținem Excelența» continuă dialigurile în cele 6 mari domenii: educație și învățământ, sănătate, cultură, antreprenoriat, justiție și jurnalusm, propunându-și un dialog interdisciplinar Învățământ – Sănătate într-o abordare pragmatică, având în atenție o școală, pentru care excelența constituie un numai un deziderat, ci o preocupare continuă. Este vorba despre Școala Postliceală Sanitară Arad, o instituție de învățământ, cu o tradiție de peste un secol, dar profund ancorată în contemporaneitate, o școală, care reunește sănătatea cu educația sub cupola învățământului postliceal. Subliniem preocuparea școlii pentru elaborarea și implementarea unor proiecte și programe, cu finanțare externă, dar și proprie, de aceea alături de directorul școlii, conf. univ. dr. Liliana Bran, am invitat-o și pe prof. Vasilica Hnaș, coordonator proiecte și programe școlare și extrașcolare. Pentru început, cum este și firesc, directorul școlii se va referi la educația pentru excelență la școala, pe care o conduce, urmând apoi ca prof. Hnaș Vasilica să releve câteva dintre proiectele și programele de succes ale instituției.”, a precizat prof. univ. dr. Lizica Mihuț, președinta Asociației „Susținem Excelența”.

Susținem performanța la Școala Postliceală Sanitară Arad

„Școala Postliceală Sanitară Arad este instituție  cu  tradiție valoroasă de peste 100 de ani,  în  domeniul  formării  asistenților medicali, profesie nobilă, cu un statut aparte, care, prin palierul locurilor de muncă învederează o susținută cunoaștere, în plan profesional și uman.

În prezent, Școala noastră, cu specializările Asistent Medical Generalist, Asistent Medical de Igienă și Sănătate Publică, Asistent Medical Balneofiziokinetoterapie și recuperare, Asistent Medical de Radiologie, Asistent Medical de Framacie,  are un colectiv  de peste 50 de cadre didactice:  profesori, medici, asistenți medicali, psihologi, sociologi, și  peste 500 de cursanți de toate vârstele, cu studii liceale finalizate.

Nu întâmplător, promovăm, în mod programatic, excelența, deoarece a fi  asistent medical  înseamnă mai mult decât o profesie, reprezentând o misiune nobilă asumată, ce implică o devoțiune specială, dar și competențe multiple, bazate pe rigoarea cunoștințelor teoretice , pe dezvoltarea și  updatarea abilităților practice și, nu in ultimul rând, pe atitudinea privind rolul social asumat.                              

În mod sigur, competențele acumulate vor fi valorizate prin  compasiune, dedicare, pasiune, devotament, pentru excelență, deoarece un sistem etic performmant se poate realiza doar prin cunoaștere, înțelegere și asumarea principiilor corecte și oneste, principii cu semnificație maximizată de rolul asistentului medical in cadrul echipei medicale dedicată îngrijirii vieții!

Desigur, puterea exemplelor,  motivația, climatul  instituțional, egalitatea de șanse, respectul constituie pilonii de susținere a demersului nostru profesional.

Este important să reținem strădania școlii, a cadrelor didactice, de a deschide noi orizonturi ale cunoașterii dincolo de școală, prin relația directă și de susținere profesor-cursant, prin stimularea potențialului de dezvoltare al fiecăruia în parte, dar și la nivel instituțional.

Școala noastră se află în  proximitatea Spitalului Clinic Județean  de Urgență Arad. Această  locație  ne permite o bună colaborare cu spitalul, unde  se desfășoară  învățământul clinic, care reprezintă mai mult de jumătate din pregatirea viitorilor asistenți medicali și de unde vin spre școală, medici, specialiști în predarea teoretică a cursurilor, care se alătură specialiștilor  din instituția noastră.

Nu în ultimul rând, subliniem că elevii noștri, victorii asistenți medicali, sunt pregătiți de către scoală ca profesioniști devotați și asumați, știind să prețuiască viața, ca cel mai de preț dar al lui Dumnezeu spre umanitate.”, precizează conf. univ. dr. Liliana Bran.

Excelența în educația pentru sănătate la Școala Postliceală Sanitară Arad

„Proiectele ca aplicație practică în comunitate se desfășoară în fiecare an școlar cu participarea elevilor coordonați de către profesorii școlii noastre atât cu participare fizică cât și online. Prin încheierea acordurile de parteneriat cu școlile din municipiul și județul Arad, cu alte instituții din țară, dar și cu școala HIVSET din Turnhout Belgia am demarat aceste proiecte și le-am implementat ca forme de conștientizare și învățare. Activitățile sunt multiple, fiind destinate elevilor noștri dar și comunității, proiecte dintre care amintim, aici:

Proiecte Erasmus

– Proiectul Erasmus +STRATEGIC PARTNERSHIP ”PROFINWBL – Professionalism In Work Based   Learning”, cu activități clinice în SCJU Arad; Proiectul s-a desfășurat  ca parte a unei colaborări  de peste 30 de ani cu Institutul HIVSET,  Turnhout,  Belgia și  constă în  schimburi  de experiență pentru elevii și profesoriii celor două  instituții.

– Proiectul  Erasmus + “Open education week” ,pentru 2 cadre didactice de la HIVSET, Turnhout Belgia  cu activități didactice  în școală, și vizite de lucru  la SCJUA – secția Neurologie și  la Centrul Medical Laser Sistem;

Proiecte “Program Operațional cu Capital Uman”

– Proiect POCU „Asistenți medicali pentru stomatologie și radiologie dentară”, în perioada martie 2021-noiembrie 2023 cu dezvoltarea de competente în  domeniul stomatologiei pentru elevii școlii. Proiectul continuă sub forma unui curriculum la decizia școlii pe tema asistenței medicale în stomatologie.

Proiecte cu finanțare proprie

De asemenea, școala noastră are o experiență importantă privind materializarea proiectelor, cu finanțare proprie, ce vizează : 1. acordarea primului ajutor în caz de urgență; 2. educația sanitară a elevilor și preșcolarilor din Arad dar și din județ; 3. asigurarea asistenței sanitare la olimpiadele sportive; 4. asistența medicală stomatologică / radiologie dentară și nu în ultimul rând; 5. parentalitatea în zilele noastre.”, a punctat Vasilica Hnaș, coordonator Proiecte și Programe școlare și extrașcolare în cadrul Școlii Postliceale Sanitare Arad.

Proiectul educațional european „Spiritul Europei – Origini”, distins cu premiul Salto

În cadrul întâlnirii care a avut loc miercuri, 15 mai, la sediul Asociației „Susținem Excelența” a fost prezentat proiectul educațional european „Spiritul Europei – Origini”, distins cu premiul Salto. Proiectul a fost implementat de Asociația „Millenium Center” din Arad, coordonat în calitate de manager general, de către psihologul și expertul în proiecte internaționale, Cristina Nistor, membră a Asociației „Susținem Excelența”.

„Proiectul educaționala câștigat premiul Salto la categoria „Transformare digitală”, un premiu ce relevă excelența în domeniul proiectelor Erasmus+ care îmbină jocurile video și tipurile de învățare informală, nonformală și formală.

Prin acest proiect au fost implicați elevi și profesori din școlile din România, ca alternativă inovatoare ce se poate utiliza atât în mediul formal la clasă, cât și ca o metodă de petrecere a timpului liber pentru tineri și nu numai, cu scop de învățare. 

Proiectul este conceput ca un joc video educațional în limba engleză, care prezintă istoria Europei, oferind posibilitatea jucătorului de a participa activ la evenimentele cruciale ale istoriei și mitologiei, care au modelat Europa de astăzi.

Proiectul a fost co-finanțat prin Programul European Erasmus + împreună cu parteneri din Italia, Grecia, Spania având ca lider de proiect Predict CSD Consulting din România. Site-ul proiectului oferă detalii privind instalarea și utilizarea jocului – www.thespiritofeurope.eu.”, a declarat Cristina Nistor.

Joc video educațional despre istoria Europei, răsplătit cu premiul SALTO. Este coordonat de o româncă

adevarul.ro, Claudia Untaru, 15.05.2024

Un proiect educațional coordonat de o arădeancă a obținut prestigiosul premiu SALTO. Proiectul este conceput ca un joc video educațional în limba engleză, care prezintă istoria Europei.Jocul prezintă istoria Europei FOTO www.thespiritofeurope

Jocul prezintă istoria Europei FOTO www.thespiritofeurope

Reprezentanții Asociației „Susținem Excelența” din Arad au susținut, miercuri, 15 mai 2024, o conferință de presă în care au vorbit despre dialogurile interdisciplinare și totodată au prezentat proiectul educațional „Spiritul Europei – Origini”, implement de Asociația Millenium Center din Arad, coordonat în calitate de manager general, de către psihologul și expertul în proiecte internaționale Cristina Nistor, membru al asociației.

Proiectul educațional european „Spiritul Europei – Origini”

Prof. univ. dr. Lizica Mihuț și Cristina Nistor au vorbit despre proiectul amintit. „Proiectul educațional european «Spiritul Europei – Origini» a câștigat Premiul SALTO la categoria «Transformare digitală», un premiu ce relevă excelența în domeniul proiectelor Erasmus+ care îmbină jocurile video și tipurile de învățare informală, nonformală și formală. Proiectul a fost implementat de către Asociația Millenium Center din Arad, coordonat în calitate de manager general, de către psihologul și expertul în proiecte internaționale Cristina Nistor, membră a Asociației noastre”, a declarat prof. univ. dr. Lizica Mihuț.

Dialoguri interdisciplinare cu „Susținem Excelența”

aradon.ro, Andreea Pintea, 15 mai 2024

Conferința dialogurilor interdisciplinare FOTO: A.P.

Seria dialogurilor interdisciplinare organizate de Asociația „Susținem Excelența” a continuat cu discuții despre învățământul sanitar și proiectele europene.

Asociația „Susținem Excelența”, condusă de prof. univ. dr. Lizica Mihuț a continuat dialogurile interdisciplinare inițiate pe șase domenii: educație și învățământ, sănătate culturală, antreprenoriat, justiție și jurnalism. Propunerea pentru dialoguri din luna mai au vizat învățământul și sănătatea. „Dialoguri actuale au avut o abordare pragmatică, având în atenție o școală, pentru care excelența constituie un numai un deziderat, ci o preocupare continuă,. Este vorba despre Școala Postliceală Sanitară Arad, o instituție de învățământ, cu o tradiție de peste un secol, dar profund ancorată în contemporaneitate, o școală, care reunește sănătatea cu educația sub cupola învățământului postliceal. Subliniem preocuparea școlii pentru elaborarea și implementarea unor proiecte și programe, cu finanțare externă, dar și proprie, de aceea alături de directorul școlii, conf. univ. dr. Liliana Bran și prof. Vasilica Hnaș, coordonator proiecte și programe școlare și extrașcolare”, a punctat în deschiderea conferinței prof.univ.dr. Lizica Mihuț.

Asistentul medical, mai mult decât o profesie

„Școala Postliceală Sanitară Arad este instituție cu tradiție valoroasă de peste 100 de ani, în domeniul formării asistenților medicali. În prezent, Școala noastră, cu specializările Asistent Medical Generalist, Asistent Medical de Igienă și Sănătate Publică, Asistent Medical Balneofiziokinetoterapie și recuperare, Asistent Medical de Radiologie, Asistent Medical de Farmacie, are un colectiv de peste 50 de cadre didactice: profesori, medici, asistenți medicali, psihologi, sociologi, și peste 500 de cursanți de toate vârstele, cu studii liceale finalizate. Nu întâmplător, promovăm, în mod programatic, excelența, deoarece a fi asistent medical înseamnă mai mult decât o profesie, reprezentând o misiune nobilă asumată, ce implică o devoțiune specială, dar și competențe multiple, bazate pe rigoarea cunoștințelor teoretice, pe dezvoltarea și updatarea abilităților practice și, nu in ultimul rând, pe atitudinea privind rolul social asumat. Desigur, puterea exemplelor, motivația, climatul instituțional, egalitatea de șanse, respectul constituie pilonii de susținere a demersului nostru profesional. Este important să reținem strădania școlii, a cadrelor didactice, de a deschide noi orizonturi ale cunoașterii dincolo de școală, prin relația directă și de susținere profesor-cursant, prin stimularea potențialului de dezvoltare al fiecăruia în parte, dar și la nivel instituțional”, a punctat conf. univ. dr. Liliana Bran.

„Proiectele ca aplicație practică în comunitate se desfășoară în fiecare an școlar cu participarea elevilor coordonați de către profesorii școlii noastre atât cu participare fizică cât și online. Prin încheierea acordurile de parteneriat cu școlile din municipiul și județul Arad, cu alte instituții din țară, dar și cu școala HIVSET din Turnhout Belgia am demarat aceste proiecte și le-am implementat ca forme de conștientizare și învățare. Activitățile sunt multiple, fiind destinate elevilor noștri dar și comunității”, a specificat și profesor Vasilica Hnaș.

Printre proiectele amintite se numără:

*Proiectul Erasmus + STRATEGIC PARTNERSHIP „PROFINWBL – Professionalism In Work Based Learning”, cu activități clinice în SCJU Arad; Proiectul s-a desfășurat ca parte a unei colaborări de peste 30 de ani cu Institutul HIVSET, Turnhout, Belgia și constă în schimburi de experiență pentru elevii și profesoriii celor două instituții;

*Proiectul Erasmus + „Open education week” ,pentru 2 cadre didactice de la HIVSET, Turnhout Belgia cu activități didactice în școală, și vizite de lucru la SCJUA – secția Neurologie și la Centrul Medical Laser Sistem;

*Proiect POCU „Asistenți medicali pentru stomatologie și radiologie dentară”, în perioada martie 2021-noiembrie 2023 cu dezvoltarea de competente în domeniul stomatologiei pentru elevii școlii. Proiectul continuă sub forma unui curriculum la decizia școlii pe tema asistenței medicale în stomatologie, dar și proiecte cu finanțare proprie.

Proiect educațional premiat

În a doua parte a conferinţei a fost prezentat proiectul educaţional european „Spiritul Europei – Origini”. Proiectul educațional a câștigat premiul Salto la categoria „Transformare digitală”, un premiu ce relevă excelența în domeniul proiectelor Erasmus+.

Proiectul a fost implementat de către Asociația „Millenium Center” din Arad, coordonat în calitate de manager general, de către psihologul și expertul în proiecte internaționale, Cristina Nistor, membră a Asociației Susținem Excelența.

„Prin acest proiect au fost implicați elevi și profesori din școlile din România, ca alternativă inovatoare ce se poate utiliza atât în mediul formal la clasă, cât și ca o metodă de petrecere a timpului liber pentru tineri și nu numai, cu scop de învățare. Proiectul este conceput ca un joc video educațional în limba engleză, care prezintă istoria Europei, oferind posibilitatea jucătorului de a participa activ la evenimentele cruciale ale istoriei și mitologiei, care au modelat Europa de astăzi”, a subliniat Cristina Nistor.

Dialoguri interdisciplinare și un premiu prestigios obținut de proiectul educațional „Spiritul Europei – Origini” – subiectele abordate astăzi la Asociația „Susținem Excelența”

ARQ • 15 mai 2024 • 

Reprezentanții Asociației „Susținem Excelența” au venit astăzi în fața presei, continuând șirul dialogurilor interdisciplinare, dar și pentru a prezenta proiectul educațional „Spiritul Europei – Origini”, implementat de Asociația „Millenium Center” din Arad, coordonat în calitate de manager general, de către psihologul și expertul în proiecte internaționale, Cristina Nistor, membru al asociației. Asta, în condițiile în care proiectul a obținut prestigiosul premiu Salto.

Dialoguri interdisciplinare și un premiu prestigios obținut de proiectul educațional „Spiritul Europei - Origini” – subiectele abordate astăzi la Asociația „Susținem Excelența”

„Asociația SUSȚINEM EXCELENȚA continuă DIALIGURILE în cele 6 mari domenii: EDUCAȚIE și ÎNVĂȚĂMÂNT, SĂNĂTATE, CULTURĂ ANTREPRENORIAT, JUSTIȚIE și JURNALUSM, propunându-și un dialog interdisciplinar Învățământ – Sănătate într-o abordare pragmatică, având în atenție o școală, pentru care excelența constituie un numai un deziderat, ci o preocupare continuă. Este vorba despre Școala Postliceală Sanitară Arad, o instituție de învățământ, cu o tradiție de peste un secol, dar profund ancorată în contemporaneitate, o școală, care reunește sănătatea cu educația sub cupola învățământului postliceal. Subliniem preocuparea școlii pentru elaborarea și implementarea unor proiecte și programe, cu finanțare externă, dar și proprie, de aceea alături de directorul școlii, conf. univ. dr. LILIANA BRAN, am invitat-o și pe prof. VASILICA HNAȘ, coordonator Proiecte și Programe școlare și extrașcolare. Pentru început, cum este și firesc, directorul școlii se va referi la educația pentru excelență» la școala, pe care o conduce, urmând apoi ca prof. Hnaș Vasilica să releve câteva dintre proiectele și programele de succes ale instituției”, a spus prof. univ. dr. Lizica Mihuț, președintele Asociației „Susținem Excelența”.   

Tradiție de peste 100 de ani la Școala Postliceală Sanitară

Școala Postliceală Sanitară Arad este instituție  cu  tradiție valoroasă de peste 100 de ani,  în  domeniul  formării  asistenților medicali, profesie nobilă, cu un statut aparte, care, prin palierul locurilor de muncă învederează o susținută cunoaștere, în plan profesional și uman.

„În prezent, școala noastră, cu specializările asistent medical generalist, asistent medical de igienă și sănătate publică, asistent medical balneofiziokinetoterapie și recuperare, asistent medical de radiologie, asistent medical de farmacie,  are un colectiv  de peste 50 de cadre didactice:  profesori, medici, asistenți medicali, psihologi, sociologi, și  peste 500 de cursanți de toate vârstele, cu studii liceale finalizate.

Nu întâmplător, promovăm, în mod programatic, excelența, deoarece a fi  asistent medical  înseamnă mai mult decât o profesie, reprezentând o misiune nobilă asumată, ce implică o devoțiune specială, dar și competențe multiple, bazate pe rigoarea cunoștințelor teoretice , pe dezvoltarea și  updatarea abilităților practice și, nu in ultimul rând, pe atitudinea privind rolul social asumat.                                                

În mod sigur, competențele acumulate vor fi valorizate prin  compasiune, dedicare, pasiune, devotament, pentru excelență, deoarece un sistem etic performant se poate realiza doar prin cunoaștere, înțelegere și asumarea principiilor corecte și oneste, principii cu semnificație maximizată de rolul asistentului medical in cadrul echipei medicale dedicată îngrijirii vieții !

Desigur, puterea exemplelor,  motivația, climatul  instituțional, egalitatea de șanse, respectul constituie pilonii de susținere a demersului nostru profesional.

Este important să reținem strădania școlii, a cadrelor didactice, de a deschide noi orizonturi ale cunoașterii dincolo de școală, prin relația directă și de susținere profesor-cursant, prin stimularea potențialului de dezvoltare al fiecăruia în parte, dar și la nivel instituțional.

Școala noastră se află în  proximitatea Spitalului Clinic Județean  de Urgență Arad. Această  locație  ne permite o bună colaborare cu spitalul, unde  se desfășoară  învățământul clinic, care reprezintă mai mult de jumătate din pregatirea viitorilor asistenți medicali și de unde vin spre școală, medici, specialiști în predarea teoretică a cursurilor, care se alătură specialiștilor  din instituția noastră.

Nu în ultimul rând, subliniem că elevii noștri, victorii asistenți medicali, sunt pregătiți de către scoală ca profesioniști devotați și asumați, știind să prețuiască viața, ca cel mai de preț dar al lui Dumnezeu spre umanitate”, afirmă conf. univ. dr. Liliana Bran, directorul Școlii Postliceale Sanitare Arad.

 În continuare, prof. Vasilica  Hnaș, coordonator proiecte și programe școlare și extrașcolare la Școala Postliceală Sanitarăa vorbit despre excelența în educația pentru sănătate.

„Proiectele ca aplicație practică în comunitate se desfășoară în fiecare an școlar cu participarea elevilor coordonați de către profesorii școlii noastre atât cu participare fizică cât și online.

Prin încheierea acordurile de parteneriat cu școlile din municipiul și județul Arad, cu alte instituții din țară, dar și cu școala HIVSET din Turnhout Belgia am demarat aceste proiecte și le-am implementat ca forme de conștientizare și învățare.

Activitățile sunt multiple, fiind destinate elevilor noștri dar și comunității, proiecte dintre care amintim, aici:

Proiecte Erasmus

– Proiectul Erasmus +STRATEGIC PARTNERSHIP «PROFINWBL – Professionalism In Work Based   Learning», cu activități clinice în SCJU Arad; Proiectul s-a desfășurat  ca parte a unei colaborări  de peste 30 de ani cu Institutul HIVSET, Turnhout,  Belgia și  constă în  schimburi  de experiență pentru elevii și profesoriii celor două  instituții.

– Proiectul  Erasmus + «Open education week», pentru 2 cadre didactice de la HIVSET, Turnhout Belgia  cu activități didactice  în școală, și vizite de lucru  la SCJUA – secția Neurologie și  la Centrul Medical Laser Sistem;

Proiecte «Program Operațional cu Capital Uman»

– Proiect POCU «Asistenți medicali pentru stomatologie și radiologie dentară», în perioada martie 2021-noiembrie 2023 cu dezvoltarea de competente în  domeniul stomatologiei pentru elevii școlii. Proiectul continuă sub forma unui curriculum la decizia școlii pe tema asistenței medicale în stomatologie.

Proiecte cu finanțare proprie

De asemenea, școala noastră are o experiență importantă privind materializarea proiectelor, cu finanțare proprie, ce vizează : 1. acordarea primului ajutor în caz de urgență; 2. educația sanitară a elevilor și preșcolarilor din Arad dar și din județ; 3. asigurarea asistenței sanitare la olimpiadele sportive; 4. asistența medicală stomatologică / radiologie dentară și nu în ultimul rând; 5. parentalitatea în zilele noastre”, a ținut să puncteze prof. Vasilica  Hnaș.

Proiectul educațional european „Spiritul Europei – Origini”

În continuare, prof. univ. dr. Lizica Mihuț și Cristina Nistor au vorbit despre proiectul educațional european „Spiritul Europei – Origini”, distins cu premiul Salto.

Proiectul educațional european «Spiritul Europei – Origini» a câștigat PREMIUL SALTO la categoria «Transformare digitală», un premiu ce relevă EXCELENȚA în domeniul proiectelor Erasmus+ care îmbină jocurile video și tipurile de învățare informală, nonformală și formală.

Proiectul a fost implementat de către Asociația «Millenium Center» din Arad, coordonat în calitate de manager general, de către psihologul și expertul în proiecte internaționale, Cristina Nistor, membră a Asociației noastre”, a spus prof. univ. dr. Lizica Mihuț.

La rândul său, Cristina Nistor a ținut să specifice că prin acest proiect au fost implicați elevi și profesori din școlile din România, ca alternativă inovatoare ce se poate utiliza atât în mediul formal la clasă, cât și ca o metodă de petrecere a timpului liber pentru tineri și nu numai, cu scop de învățare. 

„Proiectul este conceput ca un joc video educațional în limba engleză, care prezintă istoria Europei, oferind posibilitatea jucătorului de a participa activ la evenimentele cruciale ale istoriei și mitologiei, care au modelat Europa de astăzi.

Proiectul a fost co-finanțat prin Programul European Erasmus + împreună cu parteneri din Italia, Grecia, Spania având ca lider de proiect Predict CSD Consulting din România. Site-ul proiectului oferă detalii privind instalarea și utilizarea jocului – www.thespiritofeurope.eu, a precizat Cristina Nistor.

Doctoratele și abilitarea doctorat în câteva linii

Lizica Mihut, criticarad.ro/ARQ, 13 mai 2024


Una dintre problemele controversate și, în mod regretabil, „căzute” în derizoriu se referă la doctorate. Dacă înainte de 1989, acestea confereau un statut de respectabilitate, în prezent, numărul lor alarmant de mare și suspiciunile de plagiat le face puțin credibile, dar trebuie să ne ferim de generalizări. 

Este important să reținem că în perioada 1900-1990 au fost atribuite 1500 de doctorate, ceea ce reprezintă o medie de 16 doctorate/an, iar în intervalul 1990-2022, cifra este uriașă: 80.000, o medie de 2.500/an. Nu trebuie să se invoce, ca de atâtea ori, „trista moștenire” sau obligativitatea de a fi fost membru de partid spre a accede la doctorat înainte de evenimentele din decembrie. Vin cu un exemplu personal și anume am susținut doctoratul în anul 1980 la Universitatea din București și nu eram membru al PCR, dar la admiterea la doctorat a fost o concurență foarte mare (13 pentru un singur loc). Când eram rector, probabil, incomod, „prieteni” m-au reclamat la Direcția generală anticorupție, că nu am doctorat, solicitând să restitui indemnizația primită, de-a lungul anilor, dar cercetarea acestui caz de „încasare a unor foloase necuvenite” s-a realizat fără dificultate, fiind puțini doctori în științe, până în 1995, doar 5 în județul Arad, iar în filologie, doar unul singur.

În ceea ce privește remunerația pentru titlul de doctor au fost modificări în ultimele două decenii, pe care cred că nu este cazul să le precizez, considerând că este important să subliniez ultima reglementare în acest sens, consemnând ad litteram, O.U.G. nr.115/ 2023: „Personalul care deține titlul științific de doctor beneficiază de o indemnizație pentru titlul științific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de baza minim brut pe țară garantat în plată, care se acorda lunar numai dacă își desfășoară  activitatea în domeniul pentru care deține titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar”.

Sunt, în prezent, numeroase semne de întrebare privind „activitatea suplimentară”, ce poate fi remunerată, deoarece ea nu a fost precizată în O.U.G.  îmi place să cred că nu din pricini de ordin personal sau interese de grup. O exemplificare este necesară, de aceea am solicitat opinia unui doctor în economie, care nu lucrează în învățământ, ci la Direcția de finanțe, care ne-a precizat obligativitatea de a prezenta lunar, un Raport de 5-10 pagini, către conducerea instituției,  prin care trebuie să se releve, cu argumente concrete, că pe lângă atribuțiile generale aferente compartimentului în care lucrează, efectuează activități în plus, specifice compartimentului de analize și sinteze, de management, astfel trebuie să se facă propuneri de îmbunătățire a legislației și proceduri de optimizare a activității  cuprinse în Fișa postului. Indemnizația poate fi atribuită sau nu, stabilită, lunar, ca urmare a Raportului elaborat.

În ceea ce privește ABILITAREA privind CONDUCEREA DE DOCTORAT, precizăm că aceasta este stipulată în Legea învățământului nr. 1 /2011, dar o metodologie în acest sens, a fost elaborată, ca urmare a Ordinului nr. 3121/ 27 01 2015 privind „organizarea și desfășurarea procesului de obținere a atestatului de abilitare, precum și modelul Cererii-tip pentru susținerea tezei de abilitare”. Comisia pentru obținerea Certificatului de abilitare este formată din 5 membri – trei titulari și doi supleanți  – toți conducători  de doctorat. Deci abilitarea pentru conducerea de doctorat începe abia cu anul 2015, iar până la această dată, aprobarea calității de conducător de doctorat era făcută de CNADTCU și era foarte dificilă. Din punctul meu de vedere, fără să generalizăm, considerăm că  procedura s-a mai relaxat din moment ce și conferențiarii universitari se pot abilita și apoi să aplice pentru postul de profesor universitar. Recent un „domn” îmi reproșa bățos că nu am abilitare și ar trebui să semnez „neabilitat”, or eu sunt conducător de doctorat din anul 2003, cu 16 doctorate finalizate, toate confirmate de CNATDCU, cu precizarea că 18 doctoranzi au fost exmatriculați, unii chiar colegi, la examenele premergătoare elaborării tezei de doctorat.

Desigur, discuția despre doctorate și abilitare ar putea continua, intenția noastră fiind doar de a semnala câteva aspecte, fără prea multe comentarii și fără a avea naivitatea de a le epuiza, chiar la modul epidermic, așa încât așteptăm o viitoare dezbatere profundă și mai ales o asanare a mediului toxic, minat de superficialitate și impostură, nu numai la nivel academic, ci și al societății românești actuale.

Pe scena TEATRULUI CLASIC „IOAN SLAVICI”: Festivalul Internațional de Teatru Nou

ARQ • criticarad.ro • 08 mai 2024

Apreciem, dintru început, organizarea și desfășurarea ediției 9-Distinct, a FESTIVALULUI INTERNAȚIONAL DE TEATRU NOU, în perioada 11-17 mai, după o întrerupere de trei ani, din pricini de COVID și probleme financiare.

Cu o selecție, surprinzător de bună, Festivalul reunește 16 spectacole ale unor teatre din București,  Cluj Napoca, Sibiu, Oradea, Sfântu Gheorghe, Brăila și nu în ultimul rând, Teatrul de dans, Europa Centrală din Budapesta. 

Pe scena TEATRULUI CLASIC „IOAN SLAVICI”: Festivalul Internațional de Teatru Nou

Deschiderea Festivalului va avea loc în ziua de 11 mai, ora 18, în foaierul Teatrului, cu VERNISAJUL EXPOZIȚIEI:  „Proiecte de scenografii”, în prezența artistului BAGOSSY LEVENTE și a directorului Institutului Liszt din București. Spectatorii arădeni nu trebuie să rateze multe din spectacolele înscrise în Festival, astfel au prilejul să urmărească:

1. PIESE VALOROASE, în primul rând, textul lui Jon Fosse, laureatul cu Premiul Nobel pentru literatură în anul 2023, „Cine are să vină”(Teatrul ARCUB, București), piesa „Neliniște” a dramaturgului polonez de origine rusă, interzis în patria natală, IVAN VÎRÎPAEV, (Teatrul Odeon, București), piesa „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov, după romanul omonim al lui Edouard Louis (Teatrul Metropolis, București),  piesa lui Matei Vișniec, „Întoarcerea  acasă” (produs de Amifran, în colaborare cu Facultatea de Teatru și Film din Cluj Napoca”), piesa „Hedwig and the Angry Inch” de John Cameron Mitchell (Teatrul „Stela Popescu”, București), piesa lui Teodor Mazilu, „Mobilă și durere” (Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe); 

2. REGIZORI CONSACRAȚI: Răzvan Mazilu (Teatrul „Stela Popescu”, București), Chris Simion Mercurian (Teatrul ARCUB, București), Alexandru Mâzgăreanu (Teatrul Act, București), Florin Piersic Jr. (Teatrul Național „Ion Luca Caragiale”, București), Bobi Pricop (Teatrul Odeon, București), Andrea Gavriliu (Teatrul Excelsior, București;

3. REGIZORI, CE BAT LA PORȚILE CONSACRĂRII: Andrei Măjeni, nominalizat la Premiul UNITER, precum și la Gala Radio România Cultural (Teatrul Metropolis, București), Cristian Ban, nominalizat la Premiul UNITER (Teatrul din Sfântu Gheorghe), Adela Bițică, laureată cu Premiul pentru cea mai bună regie la ediția 13, a Festivalului  Bucharest Fringe (Point Cultural, București), Vlad Cristache, nominalizat la Premiul UNITER (Teatrul „Regina Maria”, Oradea);

4. ACTORI NOTORII: Dorina Lazăr, Florin Piersic Jr, Alexandru Papadopol, Lucian Ionescu, Crina Matei;

5. SPECTACOL DEDICAT ELEVILOR DE LICEU (Teatrul Act, București);

6. TEATRU FIZIC PENTRU ADOLESCENȚI (Teatrul Excelsior, București);

7. MUSICAL (Teatrul „Stela Popescu”, București); 

8. SPECTACOL DE DANS (Teatrul de dans, Europa Centrală, Budapesta); 9. CONCERT (Fără zahăr).

În concluzie, un Festival, pe care îl dorim tradițional, fără sincope în finanțarea sa de către Consiliul Local Arad, un Festival, ce nu trebuie ratat. Avem ocazii nu foarte dese, de a participa la manifestări culturale, chiar în urbea noastră, de aceea putem opta pentru unul sau mai multe din cele 16 spectacole, desfășurate 7 zile, câte două sau trei pe zi, în Sala Mare sau în Sala Studio, potrivit programului actualei ediții a Festivalului de Teatru Nou. SUCCES TUTUROR!

Lizica Mihuț

Profile în câteva „linii”: IARINA-LIZICA MIUȚA

ARQcriticarad.ro • 29 aprilie 2024

IERI, 28 aprilie, IARINA A ÎMPLINIT 18 ANI. M-am gândit mult până să scriu acest articol, dar având în vedere că la recenta Olimpiadă de Limba Română Minorități, IARINA a obținut unicul punctaj maxim (100 de puncte la scris, 100 de puncte la oral), la nivel național, la o participare de 252 de elevi din 19 județe, cred că binemerită o rememorare a parcursului ei școlar, deoarece o asemenea izbândă nu se realizează pe neașteptate.

S-a vorbit mult despre genele moștenite de IARINA, dar este evident că aceste predispoziții se pot subția și apoi atrofia (cazurile sunt numeroase!), dacă nu sunt augmentate prin muncă, foarte multă muncă, prin tenacitate, prin îndârjire. IARINA este INTELIGENTĂ și AMBIȚIOASĂ, SENSIBILĂ și SUFLETISTĂ, dar în același timp LABORIOASĂ și PERSEVERENTĂ impresionând printr-o SÂRGUINȚĂ dusă aproape până la SACRIFICIU. Îmi amintesc că în clasele primare, IARINA regreta că sâmbăta nu merge la școală, deoarece admirabila sa învățătoare (profesor la clasele I-IV), FRAU DIANA, a reușit performanța de a-i determina pe micii săi elevi să meargă cu drag la școală, sentiment, ce nu i-a părăsit nicicând. În clasele a V-a și a VI-a la Liceul german, deși avea numai 11-12 ani, IARINA credea cu hotărâre că „o va birui pe profesoara de limba germană”, care o nedreptățea, protejându-și, fără reținere, fiica, iar eu nu am comentat, acceptând-i solicitarea de a efectua la finalul celor două clase, stagii de câte o lună, la școli în Germania, crezând că astfel, prin cunoștințele acumulate, va reuși să performeze la orele de germană. Abia la sfârșitul clasei a VI-a, IARINA mi-a spus, cu amărăciune, că „nu o poate birui” pe profesoara de germană, ceea ce noi, toți știam, dar am dorit ca ea singură să se convingă, chiar dacă a fost o lecție dură și sper, utilă pentru mulți în viitor. IARINA i-a avut, apoi, profesori de limba germană pe GABRIELA BENGHIA și MARTIN SCHWAGERL, pe care I-A ÎNDRĂGIT MULT, reușind performanța de a obține Certificatul C1 (maxim pentru germană, fără a fi limbă maternă), dar și Certificatul C2 (engleză, ca limbă maternă), necesare accederii la universități europene prestigioase. De asemenea, de-a lungul anilor, IARINA a avut PROFESORI MERITUOȘI, la care se raportează cu REALĂ PREȚUIRE: CRISTINA HANȚ (dirigintă și profesoară de limba română), SANDA ROVEANU (matematică), MICHAEL SZELNER (fizică), STOICA SIMONA (limba engleză), BRIGHITTE ANNE TODEA (geografie, coordonator al proiectului Eco Provocarea, care a obținut locul I, la nivel național), ADINA BODESCU (chimie).Desigur, un rol important în devenirea IARINEI a avut-o FAMILIA, care a consiliat-o cu ENORMĂ IUBIRE și PROFUNDĂ ASUMARE: tatăl, care din clasa I până în clasa a XII-a, a ascultat-o, în fiecare seară, la toate disciplinele de a doua zi; mama, care i-a întreținut apetența pentru lectură; eu, „bunica cea rea”, cu întâlnirile noastre zilnice, adesea cu „scântei”, precum și ceilalți membri ai familiei noastre lărgite. În formarea IARINEI au contribuit, în mod deosebit, cele 2-3 EXCURSII ANUALE în țări pentru care a optat ea însăși (SUA, Anglia, Germania, Austria, Elveția, Danemarca, Belgia, Olanda, Italia, Grecia, Albania, Spania, Cehia) și întotdeauna pregătite riguros, deoarece ele nu constituiau doar atracții turistice, ci prilejuri de a descoperi istoria, cultura, civilizația locurilor, materializată în muzee, expoziții, concerte. De exemplu, la Paris, a fost a 5-a oară, deoarece își dorea să-și poată rezerva o zi întreagă spre a revedea, de la deschidere, până la închidere, muzeul Luvru. Comentariile ar putea fi multe despre interesul IARINEI pentru ISTORIE și LITERATURĂ dar și pentru ȘTIINȚELE EXACTE și, nu în ultimul rând, pentru ECOLOGIE și VOLUNTARIAT. Fără îndoială, aș avea încă multe de spus despre IARINA, dar mă opresc aici, nu înainte de a-i adresa tradiționalul LA MULȚI ANI!, cu prilejul majoratului ei, precum și urări de SUCCES la BACALAUREAT și la ADMITEREA LA FACULTATE. Și, mai ales, îi doresc un DESTIN DE EXCEPȚIE, construit cu CREDINȚA că NIMIC NU ESTE POSIBIL FĂRĂ DUMNEZEU.

Lizica Mihuț

CATEDRALA ISTORICĂ A ARADULUI

Sărbătoarea Floriilor ne-au îmbogățit sufletește, în această seară, prin MINUNATUL CONCERT AL CORALEI “ARMONIA”, dirijată cu profesionalism și admirabilă modestie de maestrul, profesorul OVIDIU BOAR. Prezentarea Concertului, așa după cum spunea părintele paroh și protopop FLAVIUS PETCUȚ, la finalul acestuia, a constituit o “ÎNALTĂ LECȚIE TEOLOGICĂ ȘI DUHOVNICEASCĂ” susținută de pr.prof.univ, dr. CRISTINEL IOJA, decanul Facultății de Teologie “Ilarion V. Felea”, din cadrul Universității “Aurel Vlaicu”. Cuvântul s-a îngemânat cu cântul religios și liturgic, aducându-ne lumina din lumina Sfintei Scripturi, prilejuind momente emoționante de profundă trăire spirituală. Pr. lector univ. dr, TIBERIU ARDELEAN , cu vocea sa, pe care aș numi-o, fără exagerare “de aur” ne-a încântat, emoționându-ne, în momentul, în care mama sa, fostă membră a corului din Lipova, a fost prezentată de părintele Decan, ca mentor al fiului său preaiubit. Concertul prefigurează o săptămână, cu adânci semnificații despre “urcușul” nostru spre Înviere, întru slava lui Hristos, Mântuitorul nostru al tuturor. A fost o seară, pe care memoria noastră afectivă nu o va uita prea curând. FELICITĂRI

Mărturisiri despre ce nu s-a spus

 ARADON, 17 aprilie 2024

O altfel de discuția cu prof.univ.dr. Lizica Mihuț despre ce nu s-a spus încă, o mărturisire autentică, o introspecție despre realizări, reproșuri și viitor.

Jurnal Arădean: Vă invit la o discuție, care să releve, dacă este posibil, lucruri / fapte mai puțin cunoscute din biografia dumneavoastră. Există un cuvânt care să se regăsească în toate etapele existenței dvs.?

Lizica Mihuț: Da. Există un asemenea cuvânt și anume MUNCĂ! Am muncit necontenit încă din copilărie, din anii de școală. Am avut o copilărie frumoasă, chiar dacă dificilă, tatăl meu murind când aveam doar 8 ani, dar am avut șansa să am un frate cu 9 ani mai mare decât mine, care mi-a fost ca un părinte. Îi datorez și profesoratul de limba română. Am dorit să urmez medicina, dar fratele meu ducându-mi dosarul la Timișoara, m-a înscris la Facultatea de Filologie. Bacalaureatul avea opt probe orale, ceea permitea unui absolvent să se înscrie la orice facultate.

JA: Se cunoaște cariera dumneavoastră de filolog și afinitatea specială pentru gramatică. V-a ajutat gramatica în cariera de rector?

L.M.: Fără îndoială, da. Considerată de Mihai Eminescu „gimnastica minții”, gramatica îți ordonează demersurile potrivit unor criterii, ce țin mai mult de logică decât de „efuziuni sentimentale”.

JA.: Referindu-ne în continuare la activitatea de rector, ați putea să ne faceți o sinteză în cifre?

L.M.: La alegerea mea ca rector, fiind atunci patru candidați, erau 2.154 de studenți, iar baza materială era precară. Universitatea „Aurel Vlaicu” avea înscris în CF doar imobilul de pe Calea Aurel Vlaicu, toate celelalte spații, inclusiv cele 2 cămine studențești, aveau contractele de închiriere expirate sau nu aveau proprietar. Aflându-mă la conducere, UAV a ajuns la peste 15.000 de studenți, iar patrimoniul instituției a ajuns la 48.000 de metri pătrați. Acesta s-a diminuat, în ultimii ani, prin vânzarea Fabricii de ceasuri și prin renunțarea la Aula Magna „Iuliu Maniu” (680 de metri pătrați). În prezent, nu se cunoaște cu exactitate numărul de studenți ai UAV, pe site-ul UAV, apărând cifra din anul 2012! Precizez că UAV avea numai specializări de licență (14) și numai 3 facultăți. Am înființat încă 6 facultăți, ajungând la 9, precum și programe de master și școală doctorală. Eu însămi am coordonat 16 teze de doctorat (18 doctoranzi au fost exmatriculați), toate confirmate de CNADTCU.

J.A.: Ce vă reproșați din activitatea de rector ?

L.M.: În primul rând, propunerea nefericită a Ramonei Lile ca rector. Logica mea a funcționat pe o imagine greșită, iar decepțiile sunt enorme. Știind că Ramona Lile a trecut împreună cu părinții ei, printr-o mare dramă, fiindu-le incendiată de către persoane necunoscute afacerea prosperă de la Buteni, mă gândeam, că, fără să aibă neapărat calitățile necesare, va ști să prețuiască și să lupte împreună cu întregul colectiv, pentru prezentul și viitorul instituției.

J.A.: Și care a fost cea mai mare decepție, în afara plagiatelor ?

L.M.: Într-un fel nu m-am înșelat, Ramona Lile a știut să lupte, dar nu pentru instituție, ci pentru sine însăși. Ambiția ei a fost de a deveni OM DE ȘTIINȚĂ, semnând, împreună cu unii colegi, cărți și studii în peste 30 de domenii ale științei, foarte diferite, ceea ce e un non-sens. Nu este cazul să le enumăr, fiind comentate deja, pe larg, în media. Când a semnat singură, lucrările s-au dovedit plagiate. A dorit să se abiliteze pentru a conduce doctorate în Inginerie industrială la Universitatea tehnică din Cluj Napoca, precum și în Comunicare / Jurnalism la Universitatea din Montpellier, dar a fost respinsă de către ambele universități. Și a dorit să tragă toate foloasele, inclusiv financiare, pentru buzunarul propriu.

JA. Dar ca rector sau manager, ce îi reproșați ?

L.M.: Nemulțumirea mea profundă este că Ramona Lile, în calitate de rector, a cheltuit în mod abuziv cele peste 5 milioane de euro adunați de mine, ca fond de rezervă. Banii aceștia împreună cu imobilele aflate în patrimoniul UAV confereau instituției o reală stabilitate financiară. Se pare că acești bani și alții, alocați de Ministerul Educației, s-au epuizat, ceea ce este foarte grav. De exemplu, o deplasare în Africa, în perioada de autosuspendare ca rector, a însemnat cheltuirea a 60.000 de euro, ceea ce este inadmisibil. Nu știm nimic despre sumele cheltuite de Ramona Lile în numeroasele sale deplasări exotice sau în cele frecvente la Chișinău. Sunt sigură că actualul rector, precum toți managerii, își va începe mandatul cu un audit serios.

Prezenta situație financiară a UAV trebuie adusă la cunoștința întregului personal didactic și administrativ, precum și a opiniei publice. Altminteri, actuala conducere va deconta toate greșelile, abuzurile, cheltuielile „fără cap” făcute de Lile.

J.A.: UAV are un nou rector. Ce îi doriți la început de drum ?

L.M.: Felicitându-l pe Teodor Cilan, noul rector al UAV, îi doresc înțelepciunea și tăria de a rezista tuturor propunerilor neinspirate, bârfelor, „fitilelor” dinăuntrul și din afara instituției, afirmând propriile decizii, asumate cu transparență, corectitudine și responsabilitate. Știindu-l om de echipă, sunt sigură că Teodor Cilan, cu sprijinul întregii comunități academice, va materializa, prin profundă dedicare și strădanie, o strategie pentru prezentul și viitorul învățământului superior de stat în Arad. Stă în strategia sa și a noii echipe redresarea imaginii universității, imagine atât de afectată de mandatele anterioare. Succes tuturor!