Ramona Lile nu se oprește: neconfirmată ca rector, candidează ilegal la Senatul Universității

revista22.ro | Brindusa Armanca | 16.01.2024

  Miercuri au loc alegeri pentru consiliile facultăților și senat, iar pe lista de candidați o regăsim pe plagiatoarea Lile Ramona, pe care ministrul a refuzat să o confirme ca rector.

PE ACEEAȘI TEMĂ

 Ministerul nu a confirmat-o pe plagiatoarea Ramona Lile în funcția de rector la „Aurel Vlaicu” Plagiatoarea Ramona Lile, al patrulea mandat de rector. Alegerile trebuie invalidate Rectori la braț cu plagiatul: Sorin Cîmpeanu și Ramona Lile Plagiatoarea Ramona Lile a pierdut procesul cu Consiliul Național de Etică Cât durează un proces de plagiat. Cazul Ramona Lile a împlinit un an și jumătate în primă instanță

Rectorița, faimoasă pentru plagiatul în formă continuată, aspiră la mai multe funcții- candidează pentru Consiliul Facultății de Științe Economice, precum și pentru Senatul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad.

Lile Ramona a fost sancționată de Consiliul Național de Etică (CNECSDTI) prin Hotărârea 4/28.01.2021 cu degradarea din gradul de profesor și cu suspendarea timp de 5 ani „a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcții superioare ori a unei funcții de conducere, de îndrumare și de control sau ca membru în comisii de concurs”. Sancțiunea i-a fost aplicată prin Ordinul de ministru 3643/6.04.2021, iar procesul pentru anularea lui a fost pierdut în prima instanță.

Interdicția este activă până în anul 2026. În ciuda acestei sacțiuni, Ramona Lile a organizat în 11 decembrie 2023 alegeri pentru funcția de rector, a candidat pentru al patrulea mandat și a fost votată. Ministerul Educației nu a validat scrutinul fiindcă Lile nu avea voie să candideze și a dat termen până la finele lunii martie 2024 să fie refăcute alegerile pentru rector, unde Lile nu poate candida.

Interdicția se referă la orice funcție superioară, funcție de conducere, de îndrumare și control, așa cum sună sancțiunea. Ramona Lile încalcă din nou atât prevederile CNECSDTI, ordinul de ministru, cât și prevederile ce reies din Legea Învățământului Superior candidând pentru funcții de conducere, deși nu are voie.

În Carta UAV Senatul este definit la art.55 ca fiind „cel mai înalt for de decizie și deliberare la nivelul universității”. Membrii săi se aleg prin „vot universal, direct și secret”.

Conform art. 51 modificat al Cartei din structurile de conducere ale UAV fac parte a) la nivelul universităţii: Senatul universitar şi Consiliul de Administraţie; b) la nivelul facultăţilor: Consiliul facultăţii; c) la nivelul departamentului: Consiliul departamentului etc.

La oricare din aceste structuri ar candida, Ramona Lile încalcă din nou toate regulile, legea precum și prevederile Cartei.

Art.21 din Anexa Cartei solicită o declarație pe proprie răspundere prin care candidații la funcții de conducere își asumă că nu se află în niciuna din situațiile de incompatibiltate prevăzute în Codul de Etică. Cum ar fi existența unor abateri grave de conduită academică și a unor sancțiuni.

Disperarea suspectă cu care Ramona Lile se agață de orice funcție (pe surse aflăm că se vrea președinte de Senat) încălcând repetat ordine de ministru și legi, atrage instituția în bătaia articolului 174 din Legea 199/2023 a Învățământului Superior, așa cum a precizat Consiliul Național de Etică în răspunsul 3022/13.12.2023 dat profesorului Liviu Bocîi, contracandidatul la funcția de rector a Ramonei Lile.

Art.174, alin.5 arată că: „În cazul nerespectării prevederilor prezentei legi, precum și a normelor de etică și deontologie universitară de către instituția de învățământ superior, Ministerul Educației, după parcurgerea tuturor etapelor prevăzute la art. 172 alin. (13), poate lua una dintre următoarele măsuri, gradual, în funcție de gravitatea faptelor:

a) monitorizarea pe o perioadă cuprinsă între 3 luni și un an a instituției de învățământ superior, în conformitate cu prevederile ordinului ministrului educației privind constituirea comisiei de monitorizare. Din comisia de monitorizare vor face parte cel puțin câte un reprezentant al ARACIS și al CNEMU;

b) dizolvarea structurilor de conducere responsabile, respectiv consiliul departamentului, consiliul facultății ori CSUD, sau eliberarea din funcție a rectorului după consultarea senatului universitar;

 c) solicită ARACIS desfășurarea unei proceduri de evaluare externă a calității cu privire la respectarea standardelor și indicatorilor de performanță; d) propune Guvernului inițierea unui proiect de hotărâre sau lege, după caz, de reorganizare sau desființare a instituției de învățământ superior în cauză”.

Ministerul Educației trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a opri acest abuz de putere, precum și transformarea instituției în jucăria unui rector care a luat universitatea pe persoană fizică.