ARQ/criticarad.ro • 04 martie 2024 •
Este una din cele două absolvente din Arad ale Liceului Pedagogic în limba germană Sibiu, fiind titulară, încă din primul an de la absolvire, la „Școala Gimnazială „Aurel Vlaicu”, unde de 26 de ani este PROFESOR pentru ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR, LIMBA GERMANĂ.
A urmat apoi, Facultatea de Teologie – Litere și un Masterat în specializarea: Limba engleză, dar DIANA IOVAN a rămas fidelă opțiunii de DASCĂL, care reunește DEZIDERATE DIN ADOLESCENȚĂ, precum însăși mărturisește: „Am dorit să lucrez în POLIȚIE – acum îmi desfășor activitatea la clasă, insuflând elevilor valori precum spiritul de dreptate, respectarea regulilor. Am dorit să devin ACTOR – în profesia mea e necesar să transmit mesaje elevilor atât verbal, precum și nonverbal și paraverbal. De asemenea, cu ocazia evenimentelor importante din cadrul unui an școlar, coordonez piese de teatru, spectacole, serbări. Am dorit să devin JURNALIST – la nivelul școlii realizez, împreună cu colegii mei, revista școlii «ProVlaicu». Am dorit să devin PSIHOLOG – am nevoie ca învățător să îi înțeleg pe elevii mei și să comunic eficient, atât cu ei, cât și cu familiile lor”.
A devenit consilier educativ (2008 – 2013), manager de proiect transfrontalier (2013) și participant în importante proiecte europene, formator ECDL, coordonator practică pedagogică și, nu în ultimul rând, a obținut gradul didactic I, cu o importantă și originală lucrare, ce valorifică experiența la catedră, care în prezent, înseamnă 8 generații de elevi. DIANA IOVAN este FRAU DIANA, un apelativ ce învederează IUBIRE și RESPECT, dar și MAGIA instituită de un OM SPECIAL, în ochii căreia, micii săi elevi deslușesc, cu emoție, STELE ȘI SCLIPIRI, numai de ei văzute, dar mereu relatate celor din afara clasei lor. Se știe că potrivit reglementărilor stabilite de Ministerul Educației, în clasă, numărul de elevi nu depășește 22 de elevi, or, de-a lungul anilor, a depășit mult, această cifră, iar în ultimii ani, chiar 31. Și, în mod surprinzător, în clasa lui FRAU DIANA, elevii au vârste de puțin peste 5 ani sau chiar 8 ani. Părinții își doresc mult ca învățătoarea copiilor lor să fie FRAU DIANA, deoarece, se știe că TEMELIA formării inițiale și apoi de-a lungul întregii vieți a viitorului adult, „se așează”, cu puternicie, în primele clase.
Vă propun, în continuare, câteva din însemnele emblematice ale lui FRAU DIANA:
1. Consider că meritul fundamental este, în primul rând, că elevii ei merg la școală, cu BUCURIE, exprimând nemulțumiri că sâmbăta și duminica sau în sărbători legale sunt obligați să rămână acasă, fiind privați de plăcerea de o revedea pe FRAU DIANA;
2. Este prețuită pentru că este CORECTĂ și GENEROASĂ, BLÂNDĂ dar și SEVERĂ, când este cazul, întotdeauna PROFUND EMPATICĂ cu elevii ei;
3. Elaborează pentru fiecare elev, chiar dacă sunt foarte mulți în clasă, o STRATEGIE SPECIFICĂ, pentru că ei, elevii, chiar de aceeași vârstă, se deosebesc mult între ei;
4. PAUZELE nu sunt considerate de către FRAU DIANA, momente de respiro după ore, unele, chiar istovitoare, ci locuri de manifestare liberă, care pot determina elaborarea unor demersuri viitoare, în plan emoțional și nu numai, cu privire la elevii ei;
5. FRAU DIANA este convinsă că trebuie SĂ SUPLINEASCĂ „atenția pe care elevii ei nu o primesc în familie” sau să încerce continuu să stabilească un ECHILIBRU între „atenția, prea multă sau prea puțină, de acasă”;
6. GÂNDUL pentru elevii ei, pentru optimizarea procesului de predare – învățare, nu reprezintă o declarație de suprafață, ci constituie o preocupare profundă și, uneori, este dublată de RUGĂCIUNE;
7. Apreciind continuu modificările propuse învățământului primar, începând cu anii 2000, FRAU DIANA aplică, la clasă „predarea integrată”, în sensul că „jocul nu înseamnă joacă, ci jocul trebuie să fie controlat, având în atenție învățarea, ca finalitate”, iar în aceeași oră, muzica, desenul, matematica, citirea „fac casă bună”, permițând trimiteri spre viața reală, spre cotidian;
8. Meritul lui FRAU DIANA este de a-i obișnui pe elevii ei să exprime OPINII PROPRII, ceea ce adesea nu se întâmplă nici în clasele mari, dar întotdeauna cu argumente și cu ton calm, lipsit de agresivitate și de o atitudine vindicativă;
9. FRAU DIANA este mândră că de 26 de ani este la aceeași școală, mărturisindu-și ADMIRAȚIA față de colegii ei, recunoscând, cu MODESTIE, că adesea a preluat de la colegii săi metode de succes sau ceea ce a crezut că „este important și pentru ea, la catedră sau în afara ei”;
10. MODELE lui FRAU DIANA sunt mama ei, în primul rând, dar precizează că s-a format, preluând, de-a lungul anilor, idei și atitudini, ca urmare a lecturilor ei, dar, mai ales, admirate în cotidian;
11. Întâlnirile cu foștii elevi, deveniți liceeni sau studenți, îi produc mari SATISFACȚII, creându-i sentimentul „muncii împlinite”, recunoscând adesea „aplecarea” acestora cu RIGOARE și INTERES spre detalii, care „adesea fac diferența între oameni și lucruri” și care au constituit, în mod programatic, puncte de reper asumate în biografia sa intelectuală și emoțională.
Iar, în final, ca întotdeauna, o urare, devenită tradițională: SUCCES, în continuare, precum și OPINIA unui părinte, DIANA TOADER: „Diana Iovan are un talent înnăscut, un har de la Dumnezeu, știe cum să se facă plăcută copiilor, prin iubirea și lumina pe care le emană în jurul său. E un dascăl empatic, care înțelege și respectă unicitatea fiecărui elev și își mulează strategia didactică în funcție de înclinațiile, nevoile și problemele copiilor. E răbdătoare, blândă, dar și severă atunci când este necesar și tot timpul dreaptă. E dascălul capabil de dăruire neîncetată, din mâinile căruia ies generații de copii care pur și simplu iubesc școala.”
Lizica Mihuț