Gânduri la finalul FESTIVALULUI INTERNAȚIONAL DE TEATRU CLASIC, ediția a XXVI-a

arq.ro/criticarad.ro

FITCA_2022

Cu o întrerupere de doi ani, determinată de necruțătorul virus și cu toate vremurile complicate, pe care le trăim, această admirabilă tradiție nu a fost abandonată, cu toate că ar fi putut fi invocate numeroase argumente, de aceea, dintru început, APRECIEM votul CONSILIERILOR LOCALI, a EDILILOR municipiului și, nu în ultimul rând, strădaniile colectivului Teatrului arădean, implicat în organizarea și desfășurarea acestui important eveniment cultural, a managerului acestuia, BOGDAN COSTEA.

Faptul că sala Teatrului s-a dovedit a fi neîncăpătoare, la toate cele 7 spectacole aflate în programul Festivalului, vădește apetența pentru teatru a publicului arădean, căruia i s-a oferit privilegiul de a urmări, „acasă”, spectacole, chiar dacă unele, mai vechi, spectacole ale unor teatre/ trupe teatrale independente din București, Cluj-Napoca, Novi Sad (Serbia), Sibiu, Sfântu Gheorghe.

Cu toate că am văzut toate spectacolele aflate în Festival,

nu cred că este cazul să scriu câte o cronică pentru fiecare în parte, ele beneficiind de comentarii la premiera acestora,  dar subliniez, cu subiectivitate asumată, VALOAREA lor INEGALĂ, ca TEXT, ca REGIE, ca INTERPREȚI, ca SCENOGRAFIE, ca MIȘCARE SCENICĂ și LUMINI.

Și totuși, menționez două SPECTACOLE DE EXCEPȚIE:

CHIRITZA în CONCERT de Ada Milea (Teatrul Național din Cluj-Napoca), care la Gala UNITER din anul 2019 a fost laureat cu distincția „cel mai bun spectacol”, precum și spectacolul TREI SURORI, de Cehov, în regia lui Andrei și Andreea Grosu (Teatrul Național din Sibiu).

Remarcăm și două MARI CREAȚII ARTISTICE

ale actorilor ANCA HANU, laureată la Gala UNITER, a aceluiași an, 2019, pentru interpretarea Chiriței,  precum și ADRIAN TITIENI, în rolul George, din spectacolul prezentat de Teatrul Odeon din București.

Vă propun să reținem, ca sinteză, că pe scena Festivalului au putut fi urmăriți:

1. BINECUNOSCUȚI DRAMATURGI din literatura universală (Molière, Cehov, Eduard Albee) și română (Vasile Alecsandri, Mihail Sebastian);

2. IMPORTANȚI REGIZORI: Alexandru Dabija (Teatrul din Sfântu Gheorghe, „Doi morți vii”, de Vasile Alecsandri), Victor Ioan Frunză (Centrul Cultural Lumina, „Școala nevestelor”, de Molière), Andrei și Andreea Grosu (Teatrul din Sibiu, „Trei surori” de Cehov), Alexandru Mâzgăreanu (Teatrul Odeon, „Cui i-e frică de Virginia Woolf ?” de Eduard Albee), Ada Milea (Teatrul din Cluj-Napoca, „Chiritza în concert”,  după Vasile Alecsandri și Matei Millo), Sonja Petrovici (Teatrul din Novi-Sad, „Cine a ucis-o pe Janis Joplin?”), Vlad Zamfirescu (Cortina AG București, „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian).

3. ACTORI, mai mult sau mai puțini cunoscuți, cu roluri remarcabile, dintre care, două, le consider de excepție, menționate deja;

 4. SCENOGRAFI INSPIRAȚI, dintre care menționez:  Alexandra Constantin („Chiritza în concert”), Vladimir Turturica („Trei  surori”), Raluca Alexandrescu („Doi morți vii”); 5. MAEȘTRI DE LUMINI:  Jenel Moldovan („Chiritza în concert”) și Barbuj Zoltan („Doi morți vii”).

FITCA_2022

În concluzie, APRECIERI pentru continuitatea acestui admirabil proiect, care este FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU CLASIC, ce nu trebuie abandonat, în ciuda „vânturilor, valurilor”.

FELICITĂRI TUTUROR celor implicați în organizarea și desfășurarea FESTVALULUI, inclusiv compozitorului Teo Milea, designerului Vali Cioban, pentru Prezentarea de modă, compozitorului Cári Tibor, autor al Imnului Festivalului, flautistului Boldizsár Szabolcs și studenților Facultății de design, coordonați de inimosul și talentatul lor „dascăl”, Laurian Popa (autor și al Afișului Festivalului), care au realizat o inedită EXPOZIȚIE,  la etajul al doilea al Teatrului arădean.

Ediția a XXVI-a Festivalului a luat sfârșit, dar îi urăm, de pe acum, succes ediției/edițiilor viitoare.